Напрями і форми роботи класного
керівника
Діяльність справжнього класного керівника сповнена педагогічною творчістю і
не обмежується певними рамками. В своїй діяльності форми роботи вибираю різні —
індивідуальну, групову і фронтальну. Вибір конкретної форми зумовлюється
різними чинниками: завданням виховання, рівнем розвитку первинного колективу,
індивідуальними особливостями учнів, об'єктивними обставинами, конкретними
педагогічними ситуаціями та ін.
За критерієм використання джерел і засобів виховного впливу на особистість
учнів форми роботи поділяю на: словесні (збори, доповіді, бесіди, диспути,
конференції, зустрічі та ін.); практичні (походи, екскурсії, олімпіади, конкурси
тощо); наочні ( виставки, тематичні стенди та ін.). Усі вони взаємопов'язані,
доповнюють і збагачують одна одну. Є види роботи, в яких одночасно
використовують словесні, практичні, наочні форми. Основним своїм обов'язком вважаю вивчення учнів. Цей процес відбувається при
дотриманні певних правил:
— вивчення потрібно спрямовувати на виявлення особливостей фізичного,
психічного і соціального розвитку конкретного вихованця;
— дослідження процесів розвитку учнів має тривати впродовж усіх років
навчання;
— виявляти потрібно не лише наявний рівень розвитку конкретної особистості,
але й прогнозувати його з урахуванням «зони найближчого розвитку»;
— вивчення особистості учнів потрібно спрямовувати на вирішення конкретних
педагогічних завдань;
— вивчення учнів має охоплювати всі аспекти їх фізичного, психічного і
соціального розвитку;
— дослідження соціально-психічного розвитку слід здійснювати в природних
умовах навчально-виховного процесу;
—
дослідженням повинні бути охоплені усі
учні;
— вивчення учнів поєднується з виховним впливом на них;
— вивчаючи учнів, акцентувати увагу на позитивних, а не негативних рисах
характеру та поведінки.
Вивчаю своїх учнів за такою
програмою:
1. Демографічні відомості: прізвище, ім'я та по батькові; день, місяць, рік
народження; прізвище, ім'я, по батькові матері та батька, їх професія, місце
роботи, займана посада, домашня адреса, телефон.
2. Умови розвитку і виховання в сім'ї: склад сім'ї, матеріально-побутові
умови, вплив батьків на виховання дитини, їх психолого-педагогічна культура.
3. Рівень фізичного розвитку: стан здоров'я, володіння
санітарно-гігієнічними навичками, спортивні інтереси, потреби.
4. Моральні якості: загальний рівень морального розвитку; знання
морально-етичних норм і правил; рівень сформованості вмінь і навичок у
моральній поведінці, співвідношення їх із загальнолюдськими і національними
морально-духовними цінностями; соціально-моральний статус у колективі; рівень і
особливості спілкування з молодшими дітьми, ровесниками і старшими; рівень
сформованості почуттів патріотизму та національної гідності; рівень правової й
екологічної культури, здатність до самооцінки; особливості вияву
дисциплінованості, відповідальності, совісті, соціальної зрілості й активності,
милосердя, гуманізму.
5. Розумовий розвиток: загальний розумовий розвиток, рівень інтелекту,
потенціальні розумові можливості, інтереси, схильності; ставлення до навчальної
діяльності; сформованість мотивів навчання; рівень володіння методами і
прийомами самостійної пізнавальної діяльності; успішність, відповідність її
розумовим можливостям.
6. Трудове виховання: ставлення до праці, її різних видів, мотиви трудової
діяльності; наявність умінь і навичок в різних видах праці; соціальні інтереси
щодо праці; загальна культура різних видів праці (фізичної, розумової); інтереси
і схильності до професійної діяльності, рівень і стійкість професійної
орієнтації.
7. Естетична вихованість: сформованість естетичних почуттів та вмінь,
інтереси і схильності в різних видах мистецтва; здатність творити прекрасне в
повсякденній діяльності.
8. Психічний розвиток: потреби і рівень сформованості уваги, культури
мовлення, відчуттів, сприймання, пам'яті, мислення, уваги, почуттів, волі;
особливості характеру; здібності; темперамент.
9. Особливості впливу біологічного і соціального чинників на розвиток
особистості учня. Особливі випадки впливу на вихованця, його наслідки.
10. Загальні психолого-педагогічні висновки: позитивні якості особистості з
погляду на всебічний гармонійний її розвиток; недоліки і складнощі у
соціально-психологічному становленні вихованця, їх причини і засоби подолання; рекомендації
щодо індивідуального підходу і виховних заходів впливу.
Результати вивчення учнів є основою при плануванні та
проведенні виховної роботи з ними, а також її координації з батьками та іншими
вихователями.
Фіксування результатів вивчення учнів здійснюю, використовуючи «Особисту картку
учня», яка дає змогу дотримуватися вимог програми, спостерігати за динамікою
розвитку особистості.
Циклограма роботи класного керівника:
Щоденно:
- З’ясування причин відсутності
учнів на заняттях, фіксація пропусків уроків в журналі групи.
- бесіда з учнями, що
запізнюються на уроки;
- організація чергування по
групі;
- індивідуальна робота з учнями;
- організація харчування.
Щотижня:
-
проведення виховних та інформаційних
годин;
-
проведення заходів у групі за планом
роботи;
-
робота з активом групи, організація
діяльності органів учнівського самоврядування;
-
контроль за виконанням доручень;
-
робота з батьками;
-
робота з вчителями, що працюють в групі.
Щомісячно:
-
проведення бесід з безпеки
життєдіяльності;
-
відвідування уроків вчителів –
предметників своєї групи;
-
консультація у психолога;
-
тестування та анкетування учнів з метою
вивчення індивідуальних особливостей учнів та аналіз розвитку учнівського
колективу;
-
відвідування учнів в дома.
Один раз на семестр:
-
оформлення журналу групи за підсумками
семестру, складання звіту;
-
заповнення табелів успішності та видача
їх учня;
-
проведення батьківських зборів;
-
участь у роботі семінарів, методичного
об’єднання класних керівників;
-
аналіз виконання плану роботи, корекція
плану виховної роботи;
-
інформація про зайнятість учнів на
канікулах.
Один раз на рік:
-
аналіз плану виховної роботи за
попередній та складання на наступний навчальний рік;
-
проведення відкритого виховного заходу;
-
складання соціального паспорту групи;
-
написання характеристик (за
необхідністю).
Немає коментарів:
Дописати коментар